Ausstellungen und Vernissagen

Wieczorne rozmowy o sztuce

Zum Planer hinzufügen
WIECZORNE ROZMOWY O SZTUCE / WIECZÓR TRZYDZIESTY SZÓSTY
Współpraca - Przemyski Uniwersytet Trzeciego Wieku

Utrwalić chwilowe – Rewolucja Impresjonizmu  - Grażyna Niezgoda
Wykład multimedialny
17 listopada (wtorek) 2015, godzina 17:00
Wstęp wolny

Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu
Instytucja Kultury Województwa Podkarpackiego
ul. T. Kościuszki 3, 37-700 Przemyśl

 
Wieczorne rozmowy o sztuce / projekt cyklicznych spotkań artystów, krytyków i historyków sztuki z publicznością. Celem jest otwarta dyskusja o wybranych aspektach sztuki, analiza pojedynczego dzieła, przesłania, konstrukcji, materii czy warsztatu, a także promocja wydawnictw i wydarzeń artystycznych.

Długo zapowiadany a nawet konieczny przewrót w malarstwie wreszcie się wydarzył. W kraju rewolucji - we Francji, w Paryżu  rozpoczęła się nowa epoka  w dziejach sztuki - nowoczesność. To właśnie impresjonizm zakończył i zamknął w lamusie wszystkie wypracowane od renesansu sposoby malowania obrazów. Jak zwykle na  każdą katastrofę wpłynęło wiele czynników i przyczyniło się wiele osób.
            Rewolucjoniści przybyli do Paryża z różnych stron świata i Francji (choć byli i paryżanie), najczęściej z bardzo dobrych, zamożnych domów (ale dwaj byli biedni). W sztuce wszystko było już szczegółowo ustalone - perspektywa (liniowa), światło (łagodne przejścia od światła do cienia), kolor (lokalny), tematy (historia, religijne itp.), organizacja obrazu (harmonijna i zrównoważona), sposób malowania (gładki), formaty (przypisane do tematów) i hierarchie (co dwa lata salon malarstwa, medale i zakupy rządowe). Ponieważ było tak świetnie, było przeciw czemu się buntować.
            Spotkali się w pracowniach (Suisse, Gleyre'a), ale najważniejsze były kawiarnie ... i Luwr. Ojcował im Manet ale z nimi nie wystawiał i  marzył o przejściu do obozu  przeciwników. Claude Monet, Auguste Renoir, Edgar Degas,  Berthe Morisot, Camille Pissarro,  Alfred Sisley, Mary Cassatt, George-Pierre Seurat, Gustave Caillebotte i inni. Co skierowało bogatych chłopców (i dziewczyny) ku sztuce, co wyzwoliło rewolucję i jak się potoczyła - opowiem - Grażyna