Ausstellungen und Vernissagen

Nadrzędność koloru Matisse i inni

Zum Planer hinzufügen
Wieczorne rozmowy o sztuce
wieczór czterdziesty piąty

Nadrzędność koloru
Matisse i inni


Grażyna Niezgoda / wykład multimedialny
Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu
T. Kościuszki 3, 37-700 Przemyśl
25 kwietnia (wtorek) 2017 godzina 17:00
wstęp wolny / zapraszamy

Projekt realizowany we współpracy z Przemyskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
Wieczorne rozmowy o sztuce / projekt cyklicznych spotkań artystów, krytyków i historyków sztuki z publicznością. Celem jest otwarta dyskusja o wybranych aspektach sztuki, analiza pojedynczego dzieła, przesłania, konstrukcji, materii czy warsztatu, a także promocja wydawnictw i wydarzeń artystycznych.

Przez setki lat kolor stanowił przepych malarstwa. Twórczą sztafetę rozpoczęto ongiś w Wenecji - Bellini, Giorgione, Tycjan, Veronese, Velázquez, Rubens, Renoir - poprzez obrazy przekazywali sobie tajemnicę siły jaką daje barwa. Van Gogh nałożył na kolor nowy obowiązek - wyrażania odczud artysty. Z koocem XIX wieku obserwację świata widzialnego pozostawiono fotografii i filmowi, malarstwo mogła zająd się obszarami dotąd nie wyrażanymi, nie tylko emocjami ale także obrazem jako takim. Henri Matisse, malarz pełni i afirmacji, i oddawał uczucia i rewolucjonizował formę. Z wielką odwagą i erudycją użył koloru do przedstawiania arkadyjskich postaw, pochwały bogactwa świata. Ponadto uznał dwuwymiarowośd obrazu jako prawdę wyjściową, odrzucił światłocieo, uwolnił kompozycję. Wszystko albo nic. Moc i świeżośd tego malarstwa uwodzi do dziś. Żywiołowośd, swoboda, mistyczna radosna siła barwy, która pełni też funkcje formalne - organizuje przestrzeo. Kierunek zwany fowizmem trwał zaledwie trzy lata, ale sam Matisse, malarz praktyk o genialnym umyśle teoretycznym tworzył rozwiązania z których artyści czerpią nieprzerwanie.
O radości życia i smutku króla, o przyjaźni z Picassem, o malarskiej pracowni, perspektywie i kompozycji - opowiem, zapraszam - Grażyna Niezgoda