21 października (wtorek) 2025, godzina 17:00, Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu
Grażyna Niezgoda / wykład multimedialny
Wieczorne rozmowy o sztuce wieczór osiemdziesiąty drugi
KRZYK BRZYDOTY - NEOEKSPRESJONIZM
wstęp wolny / zapraszamy
Projekt realizowany we współpracy z Przemyskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku.
Wieczorne rozmowy o sztuce / projekt cyklicznych spotkań artystów, krytyków i historyków sztuki z publicznością. Celem jest otwarta dyskusja o wybranych aspektach sztuki, analiza pojedynczego dzieła, przesłania, konstrukcji, materii czy warsztatu, a także promocja wydawnictw i wydarzeń artystycznych.
W zasadzie, z pewnymi wyjątkami, sztuka po drugiej wojnie nie podejmowała tematu przebytej przez świat tragedii. Artyści zwrócili się ku różnym formom abstrakcji a następnie zaczęli porzucać tradycyjne środki wyrazu, jak malarstwo czy rzeźba, odzierać swoje dzieła z emocji, dystansować się, pozbawiać sztuki plastyczne narracji czyli w praktyce głosu.
Jedynym krajem, w którym temat ostatniej wojny podjęto, były Niemcy. Georg Baselitz i Anselm Kiefer nie tylko powrócili do malarstwa, do przedstawiania figury ale także burzyli powszechne milczenie i podejmowali tematy z najnowszej historii Niemiec. Sięgali też do środków wyrazu bliskich sztuce niemieckiej od średniowiecza, do ekspresji, deformacji, kontrastów, przykrych zestawów barwnych.
Georg Baselitz, urodzony w NRD, wyrzucony z akademii w Berlinie Wschodnim za „niedojrzałość społeczno-polityczną”, czyli brak pokory i niedostosowanie do komunistycznych realiów, przeniósł się do Niemiec Zachodnich, bowiem żelazna kurtyna nie była jeszcze wtedy zatrzaśnięta. Tam jego brak pokory, gniew, zaowocowały w sztuce. W 1963 zorganizował swoją pierwszą wystawę, którą zgorszył odbiorców. Szokował także Anselm Kiefer, szczególnie swoją odwagą podejmowania wątków nazizmu, problemów Holocaustu. Ogromne płótna, fotografie czy też obiekty rozdrapywały tematykę propagandy, szaleństwa, utraty wartości duchowych i moralnych.
Anselm Kiefer sięga do mitologii, do kultury europejskiej, prowokując i obrażając jest obrońcą dorobku wspólnej wiedzy, pamięci, sztuki.
Zapraszam na spotkanie – pokażę czym artyści gorszyli i oburzali odbiorców, opowiem także o Nowych Dzikich w Polsce, zajrzymy do innych krajów, gdzie ruch neoekspresjonizmu się pojawił a zwłaszcza do Stanów Zjednoczonych, gdzie w naszej pamięci zapisał się Jean Michel Basquiat.
Zapraszam Grażyna Niezgoda
*
Grażyna Niezgoda / fotografka, antykwariuszka, galerzystka, krytyczka sztuki, rzeczoznawczyni Ministra Kultury w specjalizacji: ocena i wycena dzieła sztuki; biegła sądowa z zakresu sztuki i antyków. Zorganizowała 22 wystawy indywidualne fotografii. W 2007 roku odbyła się wystawa
"Twarze między wierszami, książki ilustrowane fotografiami Grażyny Niezgody". W roku 2010 wraz z Kazimierzem Wiśniakiem opublikowała album "Narodziny obrazu". Jej prace prezentowano m.in. w albumach "Sztuka fotografii", "Fotografowie", "Mistrzowie polskiego pejzażu”.